שר הקליטה יצא לצרפת - בביקור שמסמן שינוי במדיניות העלייה של ישראל

סופר המריא לפריז לביקור ראשון בקדנציה • מטרתו של השר היא לקדם את המאמצים להביא עולים ממדינות המערב ולא רק ממדינות ברית המועצות לשעבר • הוא צפוי לפגוש את ראשי הקהילה היהודית ולהציג להם את הפעולות שמשרדו יוזם על מנת להקל על העלייה מהמדינה

הסוף לעלייה מאוקראינה? עולים מאוקראינה (ארכיון), צילום: יוסי זליגר

שר חדש - רוח חדשה: שר הקליטה אופיר סוֹפר המריא הבוקר (חמישי) לנסיעת עבודה ראשונה, כאשר המדינה בה הוא מבקר היא צרפת. בסביבתו אומרים כי הבחירה במדינה מערבית אינה מקרית ומבטאת סדר עדיפויות חדש בתחום הקליטה: חיזוק המאמצים להביא עולים מהמערב ולא רק ממדינות ברית המועצות לשעבר. לדברי המקורבים, הבחירה בצרפת כיעד ראשון משקפת את מעמדה בעיני סופר כ"ראשונה בין שווים".

סופר ייפגש בימים הקרובים עם ראשי הקהילה היהודית בצרפת ויציג להם את הפעולות שמשרדו ינקוט על מנת להקל על קליטתם של יהודים מצרפת בישראל. השר החדש סבור כי המדיניות שנקטו קודמיו מישראל ביתנו, שלא נקטו פעולות משמעותיות לתגבור העליה מצרפת אחרי הפיגועים הקשים שם בעשור הקודם, היו החמצה היסטורית.

כיוון חדש למדיניות העלייה, שר הקליטה, ח"כ אופיר סופר (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

במהלך ביקורו של סופר, הוא יפגוש את כל הגורמים בצרפת המטפלים בתחום העליה לארץ, כגון נציגי הסוכנות והבית הישראלי, קבוצה של יהודים צרפתים המתעניינים בעליה, נשיא הקונסיסטואר הכללי מר ג'ואל מרגי, ועוד. הוא גם יניח זר באנדרטת "סוּפר כשר" בפריז – פיגוע במרכול יהודי ב-2015 שבו נרצחו ארבעה בני אדם.

ניצלו מהתופת: מאות עולים מאוקראינה הגיעו לישראל (ארכיון)

בחירתו של סופר לפתוח כהונתו בביקור בצרפת משקפת את כוונתו להסיט את מאמצי המדינה להביא עולים לארץ, לא רק מהארצות דוברות הרוסית, כגון אוקראינה ורוסיה, אלא ממדינות מערביות, בכללן ארה"ב. בימים אלה הוא ואנשיו עדיין מגבשים את תכניות העבודה שלו לשנים הקרובות.

לא מוותרים על המזרח

העברת הדגש למערב, תהווה תפנית משמעותית מהמדיניות שנקטו רוב שרי הקליטה בעשורים האחרונים. בשנים האחרונות הובילה את המשרד, השרה פנינה תמנו שאטה (המחנה הממלכתי) ששמה דגש על העליה מאתיופיה. בשל המחויבות הקואליציונית לישראל ביתנו, שהייתה שותפה בממשלה הקודמת, תמנו שאטה לא הייתה יכולה למתן את קצב העליה הלא יהודית לישראל. עליה זו נבעה מפעולותיה של סוכנות נתיב, שנשלטה בידי ליברמן, והייתה אחראית בלעדית על העלייה מהארצות דוברות הרוסית.

במקביל למאמצים בזירה הצרפתית, סופר אומר בשיחות סגורות כי הוא מחויב להמשך העלייה מאוקראינה ורוסיה. בסביבתו מציינים עם פרוץ המלחמה באוקראינה יצא כחבר כנסת לאזור המלחמה, כדי לבחון מקרוב את פעולות הממשלה להבאת עולים מאזורים אלה. עם זאת, אחרי שנים רבות מאוד של שימת דגש על יוצאי ברית המועצות, בכוונתו כאמור להעביר את הדגש למערב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר